Naya, I Gede Arya Sumerta and Wibawa, Kadek Adi and Puspadewi, Kadek Rahayu (2022) PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN GEOGEBRAPADA TOPIK KUBUSDAN BALOK UNTUK SISWA KELAS VIII. Prosiding Mahasaraswati Seminar Nasional Pendidikan Matematika. pp. 124-138.
![[thumbnail of Similarity]](https://eprints.unmas.ac.id/style/images/fileicons/text.png)
8. similarity PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN.pdf - Other
Download (3MB)
![[thumbnail of Bukti Tambahan]](https://eprints.unmas.ac.id/style/images/fileicons/text.png)
8. Pengembangan Media Pembelajaran Geogebra.pdf - Other
Download (799kB)
Abstract
ABSTRACT
This study aims to develop GeoGebra the learning media on the topic of cubes and cuboids for 8th grade students which involving 10 students. This research is development research that use a 3D design which a modification from 4D design by Thiagarajan with a research process namely Define, Design and Develop. The data that collected in this research is material concept understanding data and students’ response about learning media. Concept understanding data were collected by using test method, while teachers and students’ response data was collected by using questionnaire method. The result of the research data analysis showed that: (1) GeoGebra learning media on the topic of cubes and cuboids for 8th grade students was successfully developed based on the assessment of both media and material experts and have 88,8% percentage with “very good” qualifications; (2) GeoGebra learning media on the topic of cubes and cuboids received a “very good” response from teachers and students with 86% as percentage; (3) Based on the result of the evaluation of students’ conceptual understanding in the trial, the percentage of completeness before using learning media was 0% and after using the learning media its becomes 90%.
ABSTRAK
Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan media pembelajaran GeoGebra pada topik kubus dan balok untuk siswa kelas VIII dengan melibatkan 10 orang siswa. Penelitian ini merupakan penelitian pengembangan, yang menggunakan desain 3D yang merupakan modifikasi desain 4D oleh Thiagaran dengan proses penelitian yaitu Pendefinisian, Perancangan, dan Pengembangan. Data yang dikumpulkan pada penelitian ini adalah data pemahaman konsep materi dan respon siswa terhadap media pembelajaran. Data pemahaman konsep dikumpulkan dengan metode tes, sedangkan data respon guru dan siswa dikumpulkan dengan metode angket. Hasil analisis data penelitian menunjukkan bahwa: (1) Media pembelajaran GeoGebra pada topik kubus dan balok untuk siswa kelas VIII telah berhasil dikembangkang berdasarkan penilaian kedua ahli media dan ahli materi memiliki persentase sebesar 88,8% dengan kualifikasi “sangat baik”; (2) Media pembelajaran GeoGebra pada topik kubus dan balok mendapat respon “sangat baik” dari guru dan siswa dengan nilai persentase sebesar 86%; (3) Berdasarkan hasil evaluasi pemahaman konsep siswa pada uji coba dengan persentase ketuntasan sebelum menggunakan media pembelajaran sebesar 0% dan setelah menggunakan media pembelajaran menjadi 90%.
Item Type: | Article |
---|---|
Uncontrolled Keywords: | Media Pembelajaran, GeoGebra, Kubus, Balok |
Subjects: | G Science (Sains) > QA Mathematics |
Depositing User: | indah indriyani |
Date Deposited: | 14 Jul 2023 05:32 |
Last Modified: | 14 Jul 2023 05:32 |
URI: | http://eprints.unmas.ac.id/id/eprint/3845 |